Crowdfunding – co to jest i czy da się na tym zarobić?

0
1135
crowdfunding

Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, to forma dofinansowania różnego rodzaju projektów biznesowych czy społecznych. Odbywa się poprzez dobrowolną zbiórkę wśród licznych, drobnych i jednorazowych darczyńców zainteresowanych tego typu inicjatywą. W zamian otrzymują oni mniejsze lub większe korzyści. Obecnie do jak najszybszego zbierania funduszy służą specjalistyczne platformy internetowe, jak w Polsce np. Polakpotrafi.pl czy Kickstarter.com w Stanach Zjednoczonych.

Coraz częściej crowdfunding jako źródło finansowania różnego rodzaju projektów start-upowych, spotykany jest również w polskim biznesie. Na stworzenie gry planszowej Nemesis polscy twórcy zebrali na amerykańskim Kickstarterze ponad 13 mln zł, a pomysłodawcy erotycznego gadżetu o nazwie Lovely 1,64 mln zł za pośrednictwem platformy CowdWay.pl (inwestorzy w zamian otrzymali 11,25 proc. udziałów w spółce). Czy zatem na tego typu inwestycji da się zarobić? Otóż może to być jedna z opcji dywersyfikacji portfela.

Crowdfunding a zbiórka społecznościowa

Podstawową różnicą pomiędzy crowdfundingiem, a zbiórką społecznościową jest założenie przez pomysłodawcę projektu, że osoby wpłacające własne środki na jego rozwój otrzymają w zamian pewne korzyści jasno określone przed ich przekazaniem. Mogą to być np. udziały w spółce czy jakiś gadżet w zależności od kwoty wpłaconych pieniędzy. Natomiast podczas klasycznej, zbiórki publicznej fundatorzy nie otrzymują w ramach wdzięczności żadnych materialnych korzyści, nawet symbolicznych.

Obecnie przepisy w Polsce pozwalają korzystać z crowdfundingu w formie darowizn, przedsprzedaży, pożyczek, a nawet sprzedaży udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością lub oferty publicznej sprzedaży spółek akcyjnych. Trudno więc się dziwić, że coraz więcej inwestorów zastanawia się nad ulokowaniem własnego kapitału w tego typu inwestycję.

Jak inwestować w złoto?

Ile wart jest rynek crowdfundingu w Polsce i na świecie?

Wraz z rosnącą modą na zakładanie start-upów, wzrasta również popularność crowdfundingu. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest szybszą i prostszą metodą pozyskania kapitału na rozwój własnego projektu, niż poszukiwanie finansowania w funduszach venture capital, wśród aniołów biznesu czy na giełdzie.

W efekcie rośnie również wartość crowdfundingu. W 2018 r. start-upy za pośrednictwem finansowania społecznościowego zebrały na działalność 5,3 mld dolarów (do 2022 r. ta kwota ma wzrosnąć do 11 mld zł) – wynika z szacunków firmy analitycznej Statista. Z kolei według serwisu zrzutka.pl, w Polsce w ubiegłym roku wartość branży wyniosła około 0,5 mld zł, a w 2019 r. wzrośnie do poziomu 0,7 mld zł.

Czy na crowdfundingu można zarobić?

Przed rozpoczęciem lokowania oszczędności w crowdfunding należy pamiętać, że jest to bardzo ryzykowny rodzaj inwestycji. Znaczna większość projektów, które starają się zebrać środki za pomocą finansowania społecznościowego to start-upy w początkowej fazie rozwoju. W związku z tym wiele z nich zamiast przynieść spektakularną stopę zwrotu, może okazać się finansową klapą. 40 proc. firm korzystających z crowdfundingu bankrutuje po upływie trzech lat – wynika z badania przeprowadzonego przez brytyjską platformę Seedrs.

Bardzo trudno jednoznacznie stwierdzić, czy na crowdfundingu da się dużo zarobić. Kilka różnych wyników badań na ten temat prezentuje bardzo zróżnicowane wyniki. Według naukowców z Willamette University, średnioroczna stopa zwrotu może wynosić przyzwoite 20 proc., a wyjątkowo udane inwestycje nawet 30 proc.

TOP 5: najlepsze aplikacje do robienia zakupów spożywczych

Jednak znacznie mniej optymistycznie napawa badanie Komisji Europejskiej z 2015 r. Zgodnie z jego wynikami inwestorzy, którzy zainwestowali po 1 proc. posiadanego kapitału w aż 100 start-upów poszukujących finansowania w formie crowdfundingu, zarabiali 5-8 proc. w skali roku. Co ciekawe, w im mniejszą liczbę projektów lokowali własne środki, tym stopa zwrotu była niższa.

W efekcie crowdfunding może być interesującym urozmaiceniem rodzaju aktywów w portfelu inwestycyjnym. Jednak powinniśmy przeznaczać na finansowanie społecznościowe jedynie tylko tyle środków, ile jesteśmy gotowi stracić w całości ze względu na duże ryzyko. Warto również inwestować w większą liczbę projektów, a także przygotować się na konieczność długoletniego zwrotu z inwestycji.